måndag 22 december 2008

Vad hände med Sverige? Igår var jag ute och åt med några polare på en Indisk resturang (Shanti)på söder, efter det så svängde vi några halvfulla bägare på Morfar Ginko! Eftersom jag skulle upptidigt idag så beslutade jag mig för att ta en tidig kväll. Jag lämnar mina polare i gamla stan, och byter till grön linje mot st:eriksplan. När jag kommer in i vagnen sitter en tjej mittemot mig några säten bort vänd mot mig, när vi stannar vid centralen så kommer en sjukt sliskig kille in, mörkt hår, dålig kroppshållning och här mycket saliv runt munnen( hund med rabies kom upp som bild). Han sätter sig brevid en tjejen (observera att det är bara jag o tjejen som sitter där alla andra platser är lediga.) Jag som sitter och lyssnar på musik kollar bara på honom eftersom han verkar lite konstigt sen fortsätter jag kolla på de som står på perongen. När tåget börjar rulla så märker jag att han börjar prata med tjejen som verkar tycka han är läskig oxå. Han pratar mot henne, hennes blick är vänd bortåt. Då antog jag att han fattade att hon inte var intresserad, men nu blev det riktigt läskigt, killen börjar ta på henne, Jag ser det inte först för att jag kollar ut genom fönstret men sen inser jag vad han sysslar med, man ser att hon blir rädd och kollar förskräckt mot mig. Men jag kunde inte se på när han betedde sig som ett rövhål så jag sa åt honom att han skulle lägga av för att hon inte uppskattade det. han kollade på och ryckte på axlarna, jag säger åt honom igen att inte röra eller prata med henne han blänger argt på mig och för att inte verka svag så blänger jag tillbaka. Jag ser att tjejen uppskattade min tillsägning och ger mig en "Tack" blick, jag säger kom och sätt dig här istället. nästa station är St:eriksplan, jag ställer mig upp och ser att tjejen gör det med, som tur är så skulle hon gå av där med. När vi kommer ut från tuben så kollar jag så inte killen följer efter henne, sen kollar jag på henne och ger henne ett leende, och hon ger ett tillbaka till mig. Det kändes positivt att hjälpa någon som behövde det. Sen efteråt blir jag som ARG, att det finns såna idioter som ger sig på ensamma tjejer så där.

Räddaren i nöden var kanske jag idag?

Inga kommentarer: